søndag 5. juni 2016

Bli flinkere til å være takknemlig

I dag ønsker jeg å fokusere på takknemlighet.
Noen ganger er det vanskelig å være takknemlig, å kjenne på det at en er takknemlig for noe.
Spesielt når man har det vanskelig og bare ser det som er tøft og brutalt.
Men det å virkelig kjenne på hva en er takknemlig for i livet kan endre opplevelsen av det vonde.
Ok, en skal ikke alltid sammenligne seg med de som har det vondere enn en selv, barna i Afrika osv. En skal få lov til å anerkjenne at akkurat nå har jeg det faktisk ganske tøft.
Men det å kjenne seg takknemlig for ting, kan gjøre godt. At selv om jeg nå har det vanskelig eller tøft, er det noe som jeg kan være takknemlig for, om det så bare er en liten ting, som et blikk fra en fremmed, et smil fra kassadama, at vi bor i et land med fred eller at vi har friske barn.
Og dette med å kjenne på takknemligheten kan vi øve oss i.
Vi kan skrive lister hver kveld før vi legger oss for eksempel, som Mia Tørnblom skriver om i sin bok "Selvfølelse nå". Hun anbefaler å skrive ned noen ting man er takknemlig for hver kveld. Hun skriver at det ofte ikke kjennes oppriktig i begynnelsen, men at hun etter å ha skrevet to sider med ting hun er takknemlig for, trer hun ut av selvmedlidenheten og inn i takknemligheten. Så "fake it till you make it" er visst noe som funker her også!

Dette er nok en fin ting å gjøre for mange. Men for meg funket det ikke helt. Jeg fikk liksom aldri inn rutinen med å ta med meg boka mi på sengekanten og skrive. Ikke har jeg installert en ordentlig nattbordslampe over senga heller. Men ofte så holder jeg på med et eller annet helt til jeg skal legge meg, og når jeg da skal opp og legge meg er jeg så trøtt at jeg sovner nesten med en gang jeg legger hodet på puta.
Selvsagt kan jeg planlegge det inn i en kveldsrutine, men jeg har ikke helt fått det til enda.
Men for noen dager siden fant jeg en god oppfordring på nettet. På facebook faktisk, i en gruppe jeg er med i. Den ideen likte jeg, så i dag har jeg introdusert den for barna mine.
Den heter Takknemlighetsglasset.
Jeg fant et glass med lokk. (Kan være hvilket som helst glass, men norgesglass eller IKEA glass er fine).  Jeg skrev Takknemlighetsglasset utenpå.
Ved kveldsmaten fortalte jeg guttene mine om det, og ba dem begge si tre ting de var takknemlige for.
Dette var en morsom ting syntes de, særlig når mor tok den vanlige spøken fra fireåringen om bæsj om til å bli en ting han var takknemlig for. For tenk hva som skjer om man ikke bæsjer i det hele tatt! Så fikk vi pratet litt om det også. Denne måtte vi selvsagt lese utallige ganger og le ekstra godt av, men klokka var da også tippet litt over sengetid, så det må man som mor ta med seg. Denne gangen fikk vi ihvertall snudd det om til noe nyttig :)

 Bli med, la oss gjøre det sammen! Lag deg et takknemlighetsglass og skriv tre ting hver dag om hva du er takknemlig for på en lapp og putt oppi glasset. Gjør det gjerne til en felles ting i familien eller på jobben. Og det er lov til å kikke litt på lappene på en grå og tung dag!

Tar du utfordringen? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar