lørdag 18. mars 2017

Egenomsorg er å si ja til deg selv!!

Når du skal si ja til å hjelpe andre, sier du da nei til deg selv?
Det gjør du hvis du egentlig er sliten og har behov for en hvil, men dropper hvilen, tar en kaffe til og kommer styrtende til for å hjelpe.  Spesielt hvis dette gjør at du ikke får tid til å hvile etterpå.
Dette var mitt mønster før. Jeg droppet hvilen og dro av gårde når jeg ble ringt etter av for eksempel min demente mor. Jeg var den som alltid stilte opp - jeg ville jo gjerne ha dette imaget:-)
Men så fant jeg ut at det faktisk går an å si ja til å hjelpe andre uten å måtte si nei til meg selv.
Ved å legge inn litt tid til egenomsorg i tillegg til å hjelpe den andre, kunne jeg si ja til oss begge!!
Når jeg skulle dra og hjelpe moren min la jeg inn aktiviteter som ga oss begge glede, som også ga meg noe, istedenfor at jeg skulle gjøre noe som jeg egentlig ikke likte, men gjorde for å gjøre henne glad😁
Også la jeg inn en oppladende aktivitet før eller etterpå.
-En kjapp påkobling på "energien i alt som er" vha. stillhet, meditasjon eller mindfulness, for eksempel, eller et besøk hos en god venninne på hjemvegen.

God egenomsorg er å si ja til seg selv - og den andre!! 

Og hvis jeg kjenner at jeg ikke orker å være den som styrter til for å hjelpe, og sier nei, gir jeg faktisk en annen person muligheten til å slippe til for å hjelpe. Erkjennelsen av dette hjalp meg også mye.
Kjenner du deg igjen? Legg gjerne igjen en kommentar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar